29 October 2011

Jum Belajar Bahasa Korea By Daya The Sixth ! Part I


Assalamualaikum Cantik & Ensem ! ^^

(menjerittttt ...) Korang tau tak tadi Daya timbang berat , berat Daya dah 49 ! Ape kejadahnye nie . Hancus laa harapan nak jadi Miss Universe -,-

Gadis dekat Korea sana tu semua berat 45 je . Nie boleh mendatang kan marah ooo . Sobsob frustt menongeng ( sambil menongeng )

Dahh laa Daya memandangkan harapan Daya dah hancus , Daya nak buat harapan korang laa jadi nyata . Bak kata sesape jela , Makes your dream came truth 

Daya tau ge-girl dekat luar sana tu nak sangat pergi Korea kan ? Nak jumpa artis pujaan laa kononnya kan . Padahal bukan jumpa kalau pergi sana pon . Weee . So kalau nak pergi sana mesti belajar bahasa dia dulu betul ? Haaa Daya nak ajar korang sikit bahasa Korea naa .

Sebelum mula pergi amek pensel dengan buku . Tulis bagi ingat :D
Jangan lupa baca Bismillah . Setan nie jahat banyak . Harini korang ingat laa esok korang lupe pulak . Heheh merepek ^^ 

Panggilan

Dekat negara kita yang indah nie , panggilan sesama kita ape ? Saye , awak , kau , aku , gua , lu macam-II lagi laa kan . Ingat kita je ade , orang Korea pon ada panggilan jugak tau .

Na

Na nie merujuk kepada Saya . Dalam BI , I laa kan . Daya bagi satu contoh ayat eh guna ' Na '

 Seoure ka-go shipoyo ( Soh-uhl kah-go she-poh-yoh )

Yang dalam braket tu macam mana nak sebut dia . Haa ape lagi cuba laa teka ape maksud dia ? Daya bagi 50 sen ! Haha tak mau ? Takpe Daya boleh pergi beli Chokie-chokie . Weee . Maksud dia ' Saya nak pergi ke Seoul '

Saya dalam Korea bukan ' Na ' je tau . ' Narul ' , ' Naege ' , ' Nae ' , ' Naui ' pon maksud dia saya jugak .Haa hamekk hang . Ingat senang ke bahasa Korea ? Ikut ayat laa nak guna yang mana satu kan . Daya nampak ade yang dah garu-garu kepala tu ? Haha kesian . 

 Kita -->  Uri ( Uh-ree )
 Saya punya -->  Naegot ( Nay-gute )
 Awak --> Tangshin ( Tahng-sheen )
 Awak punya -->  Tangshinui ( Tahng-sheen-we )

Ape macam ? Dah 'mesra' dengan semua panggilan ? Practise makes perfect ! Jangan risau . Sebut yang dalam breket tu tau . Tu cara sebutan yang PERFECT !

Haa hurmm Nama ??

Nie soalan paling femes laa kan kalau dekat Malaysia nie . Ayat biasa orang laki . Hehe nama awak sape ? duduk dekat mane ? Alah dah biase dah . Haha . Nak mengorat awek Korea pulak ? Yang gadis tu nak lelaki ensem dekat Korea ? (menjerittttt...)

Sape yang taknak kan ? Huhhh tibe-II teringat GD . Wee

Contoh situasi bertanya nama antara GD dengan Daya & kawan-II ::

  Daya : Nama awak siapa ?
Irum-i mwo shimnikka ? ( Ee-rume-ee mwah sheem-nee-kah ? )

* Nie soalan tanya dekat orang yang baru kenal atau yang kita hormat . Kalau dengan kawan baru atau yang sebaya dorang cakap macam nie je ' Irum-i boyya ? ' ( Ee-rume-ee boyh-yah ? )

Same macam dekat Malaysia laa . Kita tak tanya ' Siapakah nama awak ? ' dekat kawan yang baru kenal kan ? Haa kire same laa dengan Korea . Hehe faham ? :)

 GD pon jawab : Nama saya G-Dragon .
Na-nun G-Dragon imnida ( Nah-nuun G-Dree-gon eem-nee-dah )

 Lepas tu GD tanya pulak : Nama dia  ( kawan pompuan Daya ) sape pulak ?
Kuyoja-ui irumi mwoshimnikka ? ( Kuu-yoh-jah-we ee-ruum-ee mwah-sheem-nee-kah ? )

 Daya jawab : Najibah . Kenapa ?
Najibah . Wae ? ( Nee-jee-bah . Way ? )

 GD malumalu lepas tu cakap : Comel
Kwiyoun ( Kwee-yuh-uun )

Cehh tak guna punya GD -,- Daya yang minat dekat dia , dia minat kawan Daya pulak . Huh ye ye saya sedar saya tak comel . Sobsob #berkyahal terlalu tinggi

Eh entry nie dah panjang berjela laa . Kita baru belajar sikit kan ? Takpe takpe kang korang pening pulak . Kite stop dulu eh ?

Daya sambung dekat Part II . Nantikan laa eh ? Iloveyou ^^ ( Dalam bahasa Korea ' Saranghae ' . Tapi rasanya semua orang dah tau kan kan kan ? )


10 comments:

Noor Anis said...

berbelit - belit lidah nieyh dk ckp korea,haha .

Abang Long said...

Salam...terbelit lidah nak sebut. Agak2 kat sana ada orang banjar tak? Senang sket Abg Long nak berbual-bual nanti...huhu

awkbqnmot said...

cm best jer bhsa korea nie..tpi susah sikit nak sebut..hehe

Daya The Sixth ! said...

@Noor Anis Haha betul-II tapi lagi senang dripada BI sbnrnya :))

Daya The Sixth ! said...

@Abang LongAbang Long cakap macam nak pergi Korea je . Heheh bawak Daya tau ! :D

Daya The Sixth ! said...

@awkbqnmot Betul-II susah sikit laa :)

arissa :) said...

wah wah! arissa mmg minat gila-2 korea ni >< wuu. thanks! dpt belajar sikit-2 pon jd la HEHE :')

miss_anniesya said...

wow mmg terbaik la...ni bru blaja nak sebut,blum tulis..baik Anis blaja Bi lagi bagoz..1 dunia paham..tu pon klu diowg blaja la.hehehe

AbbySone said...

Daya minat GD ? Wahh!!!
Saya pon minat die !!!

syaza aisyah said...

sepatutnya sya belajr b. korea ni dulu sebelum pergi korea arituh. nasib baik boleh jawab soalan sorang ajuhshi ni tanya dalm b.korea. menggeletar kaki nak jawab.